Open brief aan de raadsleden van de gemeente Vaals

Lemiers 09-06-2017

Geacht Raadslid,

Sinds 14-12-2015 is, middels ondertekening van de intentieverklaring, de formele planvoorbereiding gestart voor aanleg van de Trambaanfietsroute Maastricht - Aken. Op 21-05-2016 mochten raadsleden en statenleden op excursie naar de Vennbahn en bijna een jaar later vond er een informatiebijeenkomst plaats: eerst voor bewoners (6 maart 2017) en vervolgens voor raads- en statenleden (op 29 maart 2017).

Tijdens de drukbezochte bewonersbijeenkomst hebben bewoners hun zorgen geuit en talloze informatieve vragen gesteld over onder meer zin en noodzaak van het project, de aan het project ten grondslag liggende maatschappelijke kosten- baten analyse, milieu- en natuuronderzoeken, de gevolgen voor de leefbaarheid van de betroffen buurten en woonstraten en alternatieve tracé's. Tot nu toe hebben we daar geen reactie op ontvangen; zelfs geen bericht over het uitblijven van een reactie.

Wij maken ons ernstige zorgen over dit gebrek aan informatie.  Ondertussen gaat de besluitvorming gewoon verder en loopt de tijd door. Volgens planning zou medio mei het ontwerp bestemmingsplan ter inzage worden gelegd en in december zou er een Raadsbesluit moeten liggen om het bestemmingsplan vast te stellen.

Het mag toch niet zo zijn dat straks zonder een openbare, inhoudelijke discussie bewoners, grondeigenaren én raadsleden voor een voldongen feit worden geplaatst en alleen nog maar mogen instemmen met een begrotingsreservering c.q. een bestemmingsplanwijziging.

Het gebrek aan inzicht in zin en noodzaak, de afwezigheid van een maatschappelijke kosten-baten analyse en onderzoek naar milieueffecten en alternatieve tracés maakt een goede inhoudelijke afweging en dus een afgewogen besluitvorming niet mogelijk. Daarom doen we een dringend beroep op u als volksvertegenwoordiger om:
- geen blanco cheque af te geven en niet in te stemmen met de kredietreservering van dit omstreden project in de jaarlijkse gemeentebegroting;
- niet zonder gedegen achtergrondstudies in te stemmen met bestemmingsplanwijzigingen;
- de verdere besluitvorming rond de Trambaanfietsroute met onmiddellijke ingang op te schorten totdat nadere informatie beschikbaar is;
-met bewoners, grondeigenaren en alle andere betrokkenen bij het begin te beginnen en een open en transparante discussie op te starten over de algemene zin en noodzaak van dit project.

We gaan er verder zonder meer van uit dat u in het verloop van het planproces uw controlerende functie in ons duale bestel serieus neemt en los van eventuele fractiediscipline tot objectieve en onafhankelijke afwegingen zult komen.

Uiteraard zijn we altijd bereid een en ander mondeling toe te lichten.

Hoogachtend
Burgerinitiatief Vallei Lemiers